Konkrétní doporučení
1. Zajistit udržitelné financování médií veřejné služby

V čem je problém a jaké je jeho řešení? Čtěte dál
Problém: Financování České televize a Českého rozhlasu je v současnosti závislé na výši poplatku stanoveného zákonem, a tedy na vůli Parlamentu. Velká mediální novela má – pokud bude přijata ve stávajícím znění – tento stav změnit a zavést automatické zvyšování poplatků v závislosti na inflaci zastropované na 6 %. Přijetí novely je však zbržďováno a není jisté, že se ji podaří do konce volebního období schválit.
Řešení: Zákonodárci schválí tzv. velkou mediální novelu v navrhovaném znění, tedy včetně valorizace televizního a rozhlasového poplatku. Zároveň ale musí být připraveni opětovně reagovat novelou zákona v případě, že inflace a vývoj mezd přesáhnou tuto hodnotu a reálná výše poplatku za nimi bude výrazněji zaostávat.
2. Určit kritéria výběru členů mediálních rad, vyjasnit jejich roli a zaručit odborné požadavky na jejich členy

Čtěte víc o problému a jeho řešení
Problém: Zákony o České televizi a Českém rozhlasu nestanovují kritéria, na základě kterých jsou členové mediálních rad voleni, ale pouze upravují základní podmínky volitelnosti: plnou svéprávnost, bezúhonnost a trvalý pobyt v ČR. Ty splňuje drtivá většina českých obyvatel a o skutečných kritériích, která jsou při volbě uplatňovaná, nic nevypovídají.
Řešení: Zapojit do výběru radních i jiné než politické instituce. Stanovit jako podmínku a kritérium výběru radních mimořádné odborné znalosti relevantní pro výkon funkce, zejména znalosti z oborů jako je žurnalistika, mediální právo, ekonomie, rozhlasové a televizní vysílání nebo elektronické komunikace. Umožnit soudní přezkum rozhodnutí mediálních rad a rozhodnutí Parlamentu ve věcech jmenování a odvolávání členů mediálních rad.
3. Posílit kontrolu nad hospodařením médií veřejné služby

Víc o problému
Problém: Česká televize a český rozhlas jsou financovány z veřejných zdrojů, přesto jejich hospodaření podléhá kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu.
Řešení: Změnit Ústavu a svěřit Nejvyššímu kontrolnímu úřadu pravomoc vykonávat kontrolu nad hospodařením médií veřejné služby.
4. Definovat zákonem online média

Přečtěte si podrobnosti o problému a jeho možném řešení
Problém: Popularita online médií včetně online zpravodajství neustále roste. Česká legislativa řesto online média nadále přehlíží a na vývoj „nových médií” reaguje pomalu a nedostatečně. Absence definice online médií v tiskovém zákoně má dopady např. do oblasti zákazu politikům vlastnit média – pravidla pro předcházení střetu zájmů se totiž vztahují jen na televizi, rozhlas a tisk.
Řešení: Rozšířit působnost tiskového zákona o online média a vztáhnout na ně také zákon o střetu zájmu a další předpisy.
5. Řádně a včas implementovat nařízení EMFA

Více informací o problému a jeho řešení naleznete níž
Problém: Nařízení o svobodě sdělovacích prostředků (European Media Freedom Act – EMFA) bude až na některá ustanovení účinné od 8. srpna 2025. Nařízení upravující pravidla pro transparentnost vlastnictví médií, jejich koncentraci nebo přidělování prostředků na státní reklamu musí Česko řádně implementovat už proto, že se v roce 2023 v hodnocení transparentnosti vlastnictví médií Euromedia Ownership Monitor v umístilo rámci zemí EU na 3. místě od konce – jen těsně před Maďarskem a Polskem. Velké problémy má Česko také v dalších oblastech – jedním z hlavních rizik je vysoká koncentrace mediálního trhu.
Řešení: Provést řádnou a včasnou implementaci nařízení EMFA, a to se zvláštním zaměřením na tři klíčové oblasti: 1) transparentnost vlastnictví, 2) hospodářskou soutěž a 3) přidělování veřejných prostředků na reklamu.
* Vytvořit veřejně přístupnou databázi vlastnictví médií propojenou s evidencí skutečných majitelů. Zavést sankce za nesplnění povinnosti uvádět pravdivé, úplné a aktuální informace a posílit vymahatelnost přestupků za porušování zákona o evidenci skutečných majitelů.
* Stanovit nová pravidla hospodářské soutěže na mediálním trhu, která zahrnou specifická notifikační kritéria (jako je podíl na publiku), snížení maximální hranice obratu a vyhodnocovat ukazatele relevantní pro mediální trh. Svěřit rozhodovací pravomoc Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Provádět dodatečnou kontrolu dopadu spojení na pluralitu médií.
* Zavést povinnost veřejných institucí v pravidelných intervalech zveřejňovat informace o zakoupené reklamě včetně názvu média a ceny zakázky a u zakázek nad stanovenou částku i další informace, jako je obsah a trvání reklamy nebo zdůvodnění výběru média. Vytvořit veřejně přístupnou databázi propojenou s databází vlastnictví, v níž bude možné snadno dohledat příjmy, které veřejné instituce poskytly konkrétním médiím.
6. Reformovat Radu pro rozhlasové a televizní vysílání

Seznamte se s problematikou a kroky k jejímu řešení
Problém: Dohled nad mediálním trhem je roztříštěný a chybí nezávislý orgán, který by zastřešoval regulaci všech typů médií. Radě pro rozhlasové a televizní vysílání mají být svěřeny nové pravomoci ve vztahu k hospodářské soutěži na mediálním trhu, není k tomu ale v současné době vybavena.
Řešení: Vytvořit z RRTV regulátora celého mediálního trhu. Zavést odborné požadavky na členy RRTV, posílit transparentnost volby jejích členů a rozdělit volbu mezi více institucí (zejména zapojením Senátu, ale i jiných než politických institucí). Pověřit radu získávání, vyhodnocováním a publikováním informací o ukazatelích koncentrace mediálním trhu. Adekvátně navýšit kapacity úřadu, a to včetně navýšení počtu úvazků (mj. o experty na hospodářskou soutěž a periodická média).
7. Zabránit vzniku „mediálních pouští“

Podívejte se na analýzu problému a doporučená řešení
Problém: Od finanční krize v roce 2008 dochází k rapidnímu úbytku médií v českých regionech. Mezi lety 2009 a 2019 zanikla polovina lokálních a regionálních tištěných médií, přičemž jejich příjmy od covidové pandemie klesly o 40 %. Situaci navíc ještě zhoršila následná energetická krize. V českých regionech se tak zvětšuje počet rozsáhlých oblastí bez kvalitního mediálního pokrytí, označované jako zpravodajské pouště.
Řešení: Obrátit pozornost politiků, expertů a občanů na problém mizející nezávislé regionální žurnalistiky. Ustavit fond podpory nezávislé (regionální) žurnalistiky financovaný z veřejných prostředků.